DUGNAD

Minner om dugnad på skiløypene i Javnlia lørdag 28. september.

 

Oppmøte kl. 10.00 ved kiosken ved Blauthøl.

1313430847000_flom1_3925353mob320full

Vi skal rydde og forbedre nederste del av scooterløypa langs Hansebekken og jobbe oss opp mot Gravfjellet og Raudalen.

Som vanlig trenger vi motorsager og folk til å rydde etter sagførerene. Ryddesag kan også gjøre nytte.

Vi regner med å holde på 5 – 6 timer avhengig av oppmøte. (Jo flere vi er, jo raskere blir vi ferdig.)

Vel møtt!

 

Vei informasjon juni 2013

VINSTERVEGEN

Broen ved Javnin blir stengt ONSDAG 12 JUNI og TORSDAG 13 JUNI

Den blir åpnet igjen på Fredag formiddag 14 JUNI

Hilsen styret i Vinstervegen

VEGEN JAVNLIE SØR

( Blauthøl til Myrestøl )

Nytt styre er valgt og nye vedtekter er implementert.

På Årsmøtet ble det vedtatt å høyne den årlige avgiften til Kr 600 for 2014

Første gangs purregebyr ble satt til kr 250

Annen gangs purregebyr er satt til dobbel årsavgift.

«Byggebillett» er vedtatt til Kr 10.000 ( for ny-bygg )

Denne skal indeks-reguleres hvert femte år.

Det oppfordres til å betale årets giro ( kr 1.000 for 2012/2013 ) snarest mulig.

Årsavgiften går uavkortet til vedlikehold/utbedring av veien samt vinterbrøyting.

Vi skal legge ut vinterbrøyting på felles anbud med Vinstervegen når eksiterende kontrakter utløper.

Vi ønsker å få tilbakemelding fra de mindre vei-styrene/vellene om de ønsker å delta i et slikt felles anbud.

Hvis det er spesielle ønsker vedrørende Vegen Javnlie Sør så kan disse sendes til meg enten pr post eller på email:

Jon Flaaten

Bygdinvegen 2637

2940 Heggenes

Jon.flaaten@goldenocean.no

Mobil: 9154 2218

Som en kommentar til de som ønsker at den årlige avgiften skal bli dekket via bommen i Vinstervegen så er det ca 2/3 av hyttene i området som er brukere av Vegen Javnlie Sør.

Det kan neppe oppfattes som riktig overfor de resterende 1/3 av hytte-eierne at de skal subsidiere flertallet.

Det vil uansett bli lagt opp til et nært samarbeid med styret i Vinstervegen fremover.

Hilsen styret i Vegen Javnlie Sør

Jon Flaaten

Riktig adresse når du omadresserer til hytten

Gjennom flere år er det innarbeidet en rutine i forhold til omadresserte aviser og post. Rutinen er at postbudet legger aviser og post i kasse på samlestativ ved Rørlegger Brager (høyre side når du har svingt inn på Vinstervegen, se bilde under), senest kl. 1330.

Bilde postkasse ved Rørlegger Brager

Videre er det innarbeidet at hytteeiere som har vært nede i bygda, har tatt med alle aviser og post lagt i denne kassen, inn på fjellet  og lagt i kasse enten ved Javnstølen eller ved Blauthøl, slik at respektive mottakere kan hente sine aviser eller post i disse kassene.

Problemet er at det har vært mye forskjellig adressering, noe som har gitt de som tar med aviser og post fra bygda en utfordring, i forhold til hvilken kasse (Javnstølen eller Blauthøl) de skal bruke.

Med bakgrunn i dette ønsker vi å opplyse om hva som er korrekt adressering på aviser og post når du ønsker å få sendt dette til hytta.

Ønsker du å hente din avis og post ved Javnstølen (se bilde under) bruker du adressen:

“Fornavn” “Etternavn”  ,Vinstervegen , Javnstølen, 2950 Skammestein

Bilde postkasse Javnstølen

Ønsker du å hente din avis og post ved Blauthøl (se bilde under) bruker du adressen:

“Fornavn” “Etternavn”  , Vinstervegen , Blauthøl, 2950 Skammestein

Bilde ny postkasse Blauthøl

 

Kiosken ved Blauthøl

Kiosken ved Blauthøl har åpent følgende perioder :

  • Fra 16. februar til 3. mars ( to uker )
  • Weekenden 9-10 mars
  • Weekenden 16-17 mars
  • Påsken : lørdag 23 mars til 1.april

Velkommen til fjells, hilsen Styret

DSC_0314

Bilder fra fjellheimen

Mens vi snør inne for tiden kan vi jo glede oss over det vi har i vente. Bilder mailes til catharinass_96@hotmail.com

Veiene i Javnlie

En av hovedoppgavene vi har gitt oss i Javnlie Vel er å påvirke grunneierne til et samarbeide om drift og veiavgifter.

Det er i dag 3 veisystemer i Javnlie og det er først og fremst Vinstervegen, som er den gamle hovedveien til stølene. Vinstervegen er velfungerende med sitt bomsystem og øvrig drift og vedlikehold fungerer bra.

Veien fra Blauthøl til Myrestøl er av nyere dato og bygget til hyttetomtene i område. Denne veien er ca 2,5 km og berører ca 25 forskjellige grunneiere. Etter at tomtene ble solgt var det mindre interesse blant grunneiere for vedlikehold av veien og det bærer den noe preg av. Veien kalles i dag Javnlivegen Sør.

”Vegen Javnlia Aust” er den nye veien fra krysset mot Myrestøl og østover.

Denne veien har et velorganisert driftstyre av grunneierne og fungerer nærmest som andre stikkveier fra Javnlivegen, men det er grunneierne som står for driften.

Målet for Javnlie Vel er først og fremst å få drift og veiavgift for Javnlievegen Sør inn i samme bomsystem som Vinstervegen.

Vi har deltatt på styremøte med Javnlievegen Sør og de bekrefter at de også ser dette som beste løsning for drift og vedlikehold av Javnlievegen. Vi er invitert til å delta på selskapets årsmøte, som trolig blir avholdt i April, for å se om vi kan finne en løsning for sammenslåingen.

Det er mange berørte grunneiere og mange meninger på begge sider, så det er ikke gitt at dette er veldig enkelt å få til. De vi har vært i kontakt med både fra Vinstervegen og fra Javnlievegen er svært positive til sammenslåingen, så dette må vi få til.

Vinstervegen ønsker en oppgradering av Javnlievegen, med bl.a. 2 nye stikkrenner og oppgrusing før en eventuelt overtagelse av driften.

Driftkostnadene må legges inn i bommen som da må øke avgiften med ca 10,- kroner, men dette ser vi som uproblematisk i forhold til dagens drift og innkreving.

Utbyggere i område, med sin tungtrafikk, betaler i dag ingen avgift for kjøring på Javnlievegen Sør selv om de står for den aller største vegslitasjen, og det er ingen rimelighet i at andre hytteeiere skal betale for skadene de påfører vegen.

Vi følger saken videre

Javnlie….et hytteparadis

Dette er vårt første blogginnlegg, og mer kommer. Gled dere til en side med masse informasjon om hytteområdet vårt….og kom gjerne med innspill til hva dere ønsker av informasjon. Da benytter dere KONTAKT øverst på siden!